Speluitleg video Speluitleg video
Doel van het spel

 

Probeer door middel van de paardensprong zoveel mogelijk aaneengesloten vlakken te veroveren. Als het bord geheel rood/zwart gekleurd is en geen wit vlakje meer bevat, stopt het spel.Tel de aaneengesloten vlakjes en wie is de winnaar?


De voorbereiding

 

De spelers kiezen een kleur paard en de daarbij behorende kleur stenen. Hierna kiezen de spelers de dobbelsteenwaarde even of oneven.

De dobbelsteenwaarde is van belang voor de aanstaande battles (strijd) die in het spel zullen gaan plaatsvinden. Een battle bestaat uit het gooien van de dobbelsteen. Heb je aan het begin van het spel gekozen voor een even getal, dan win je een battle zodra er een 2, 4 of 6 wordt gegooid,. Wordt er een 1,3 of 5 gegooid, verlies je de battle. Verder wordt de dobbelsteen niet gebruikt.

De spelers plaatsen hun paard op de beginpositie.


Voor de rode speler is dat rechts onder
en voor de zwarte speler is dat links
boven op de eigen kleur Crazy Jump
Less Luck?

Het spel in vogelvlucht

 

Gooi de dobbelsteen. Degene die het hoogst heeft gegooid mag beginnen en maakt een paardensprong
(1 schuine stap en 1 rechte stap of 1 rechte stap en dan 1 schuine stap altijd van het startpunt af).


Een paardensprong bestaat uit de zetten:
1vlakje recht, 1vlakje schuin of
1 vlakje schuin, 1 vlakje recht.
Hierna mag de speler op dit lege vlak zijn kleur steen plaatsen. Het vakje is voorlopig door hem bezet. De andere speler is nu aan de beurt en maakt ook een paardensprong. Ook hij mag een vakje bezetten met zijn kleur steen.

Spelregels


De spelers spelen om beurten. Tenzij er gebattled wordt en gewonnen mag je nogmaals een paardensprong maken. Ook bij het gebruik van een Crazy jump* moet je nogmaals zetten.

Een speler heeft een aantal mogelijkheden.
Je kunt ervoor kiezen te springen naar een:

1. leeg vlak

Plaats op dit lege vlak een kleur steen van jezelf. Het vakje is nu door jouw gekleurd en dus bezet.
De beurt gaat hierna naar de andere speler.




2. bezet vlak door een ander
Een battle met de tegenstander vindt nu plaats en jij gooit de dobbelsteen. Bij winst (bijv. even) mag je als aanvaller jouw steen op die van de tegenstander plaatsen (laag 2). Het vlak nu door jou gekleurd en bezet. Hierna mag je nogmaals een paardensprong doen.

Bij verlies blijf je staan en blijft de steen van de tegenstander ongeschonden.
De tegenstander is nu aan de beurt.

3. bezet vlak door jezelf Je strijdt nu tegen jezelf en gooit de dobbelsteen. Bij winst (bijv. even)
is het vlak ‘veroverd’ en is het een Crazy Jump van jouw kleur geworden. Het vakje kan niet meer
terugveroverd worden door de andere speler. Hierna moet je nogmaals een paardensprong doen.
Bij verlies blijf je staan en blijft de situatie ongewijzigd.
De tegenstander is aan de beurt.

4. bezet vlak - laag 2; bezet door de tegenstander of jezelf) Je battled tegen
de ander of jezelf en gooit de dobbelsteen. Bij winst (bijv. even) is het vlak
gewonnen en is het een Crazy Jump van jouw kleur geworden. Het vakje kan niet
meer terugveroverd worden door de andere speler. Hierna moet je nogmaals een paardensprong
doen. Bij verlies blijf je staan en blijft de situatie ongewijzigd.
De tegenstander is nu aan de beurt.

5. Crazy Jumps
In het spel bevinden zich bij aanvang al 4 (vaste) Crazy Jumps, en uiteraard zijn er Crazy Jumps die jezelf verworven hebt door middel van Battles. Kom je via de paardensprong op een Crazy Jump van jouw kleur, dan kan je paard vliegen naar een andere CrazyJump van jouw kleur, waarna
je een extra paardensprong mag maken. Besluit je om niet te vliegen,
dan mag je direct een paardensprong doen.

Als je op en blanco jumpveld 1 steen legt,
geldt deze al als een Crazy Jump! De tegenstander is
nu aan de beurt. Let op: de Crazy Jump kan
nog terugveroverd worden.

Crazy Jumps van de andere kleur zijn niet
veroverbaar en mogen niet besprongen worden.
Het is niet toegestaan om direct naar hetzelfde vakje
terug te keren of op een Crazy Jump te blijven staan.


Einde spel


Als alle 16 vakjes bezet zijn is het spel afgelopen. De vaste Crazy Jumps in
het midden van het speelveld worden hier ook in meegeteld als bezette plek.
De spelers tellen alle horizontale en verticale aaneengesloten
bezette vlakken via 1 lijn.

Degene met de langste lijn is de winnaar van het spel.